أخبارنا

أحمد صالح: المنتخب من غير روح.. وكيروش كان سيتسبب في مشكلة بين مصر وأنجولا

علي يحيى

علق أحمد صالح لاعب النادي الزمالك الأسبق علي أداء المنتخب الوطني أمام المنتخب الأنجولي مساء أمس في المباراة التي جمعتهما في العاصمة الأنجولية لواندا والتي انتهت بالتعادل الإيجابي بهدفين لمثلهما.

وقال أحمد صالح في تصريحات خاصة لموقع” كل الكورة ” : ” كان أداء المنتخب امبارح متوسط جدا مستر كيروش مكنش يومه مكنش فيه روح ولا أداء حتي التغيرات ومكنش في هجمات منظمة بالمعني الاصح مكنش فيه شغل مدرب واضح .”

وتابع: “أهم شئ والاستفادة الوحيدة اللي كانت في مباراة أمس وانك صعدت وتأهلت الي الدور المباراة الفاصلة وده اللي يهم الجميع .”

وواصل: ” مستر كيروش قدم ماتشين ليبيا بشكل متميز جدا سواء في الأداء او النتيجة وكنا سعداء بوجود شغل تكتيكي عالي في المنتخب أمام أنجولا الدنيا مكنتش كويسه حتي هو كان متعصب وراح يتخانق وده مايصحش”.

وأضاف : “لازم نحسن ونطور من أداءنا تحسبنً لمواجهة أحدي منتخبات شمال إفريقيا مثل الجزائر والروح الموجودة عندهم لازم مستر كيروش يضع روح بيين اللاعبين في خط الدفاع والهجوم لحد دلوقتي إحنا بنتعامل معه بالنتائج دون الأداء”.

وأكد: ” لحد الآن مشوفناش شخصية كيروش ومتقدرش تحكم علي شخصية كيروش غير لما تقابل فرق كبيرة وقوية وقتها نقدر نحدد شخصيته وشوفنا اتعصب إزاي في المباراة مع موقف صغير وكان ممكن يسبب مشكلة بين بلدين بسبب حاجة صغيرة .”

وشدد: ” أتمني أي لاعب مجتهد يكون ليه نصيب في المنتخب علي سبيل المثال مصطفى فتحي كان عندك كحل وملعبش وأفشة أيضا وملعبش دي تغيرات هجومية هامة وماننزلتش”.

وعند سؤاله عن أداء عبدالله السعيد أجاب: “التيم كله امبارح مكنش في حالته مش عبدالله السعيد فقط وللعلم واللي الناس مش واخده بالها منو عبدالله السعيد مكنش موظف مكانه كان مايل نحو ديفندر ناحية الشمال فهو مش هيقدر يعلم النواحي الدفاعية والهجومية في نفس الوقت في ظل سنه”.

واختتم: “مباراتين ليبيا شهدت تحسن عما كان عليه في المنتخب تحت قيادة البدري ولكن مباراة أمس نفس أداء البدري”.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
آخر الأخبار